[face-book-like]
מאת ד”ר גיא בכור
בשעה 1:45 בצהרי ה- 21 בנובמבר 1783, בחצר של שאטו דה-לה מוט ליד פאריס, התרומם לאוויר הכדור הפורח הראשון אי-פעם, שתוכנן בידי האחים ג’וזף-מישל (1740-1810) וז’ק אטיין (1745-1799) דה מונגולפייה (Montgolfier). היתה זו התעופה המאויישת הראשונה בהיסטוריה, והיא נמשכה כ- 25 דקות. אז נחת הכדור המקושט במרחק 16 ק”מ מן הנקודה ממנה יצא.
האחים היו משועשעים עוד מילדותם כיצד זה שקיות סגורות מנייר עפו מעל למדורה, ואז יישמו את ההבנה הזו גם על כדורים גדולים. הם ערכו ניסוי ראשון בכדור פורח בספטמבר 1782, בנוכחות המלך לואי ה- 16 ומלכתו מארי אנטואנט, אלא שאז עלו לשמיים בבסיס הבלון כיבשה, ברווז ותרנגול. הייתר היה היסטוריה, במונחים של הימים ההם: יזמות ודמיון, ששינו את האנושות.
המעניין הוא שהאחים כלל לא הבינו את העיקרון הפיזיקלי העומד מאחורי עליית הכדור הגדול, כלומר שהאוויר החם בפנים נהייה קל יותר מהאוויר הקר יותר בחוץ. הם דווקא חשבו שזה העשן שגורם לכך, ולכן במדורה הגדולה שהקימו מתחת לכדור הפורח הם הכניסו חומרים המעלים הרבה עשן.
אז היתה זו חוכמה לשלוח אדם לשמיים. ישראל היא זו שהפכה את החוכמה ההפוכה, שלא לשלוח אדם לשמיים, לתעשייה עצומה בהיקפה. האחים העלו את האדם לשמיים, אנחנו מורידים אותו משם.
1 ישראל היא יצואנית המל”טים (מטוסים ללא טייס) הגדולה והמובילה בעולם, גם לפני ארצות הברית. חשיבותם של המל”טים שהם יכולים לשהות שעות רבות באוויר, הם מתצפתים באופן קבוע על האויב, והם גם יכולים לתקוף אותו. הסיוע הטקטי שהם מעניקים לכוחות על הקרקע הוא ללא תחליף.
מחקר מרתק של חברת הייעוץ “פרוסט אנד סאליבן” מהשנה מעלה שבשמונה השנים האחרונות מכרה ישראל ברחבי העולם מל”טים בשווי של 4.6 מליארד דולר, מה שמציב אותה במקום הראשון בעולם. בשנת 2008 הכניסה תעשיית המל”טים (התעשייה האווירית ואלביט מערכות) 150 מליון דולר, ב- 2009 650 מליון, ב- 2010 979 מליון, ב- 2011 627 מליון ואשתקד עמדה ההכנסה על מליארד ומאתים ושמונה עשר מליון דולר (כולל עסקת ענק עם הודו). אין אף מדינה שמגיעה בעולם לנתונים כאלה בתחום המל”טים.
המוזר הוא שאפילו הישראלים, שקועים בדכדוכיהם, אינם יודעים על העוצמה הטכנולוגית שלהם בעולם.
2 איך זה קרה? איך הפכה מדינה זעירה ליצואנית המובילה בתחום? יש לכך סיבות רבות, והראשונה שבהם לדעתי היא יתרון הקוטן. בעוד האירופים ראו בכך, בהתחלה, עניין של טיסנים זעירים ומשחקי ילדים, בישראל הבינו ראשונים את הפוטנציאל. העובדה שאנחנו חייבים להיות בכוננות צבאית כל הזמן, משום שמכל הכיוונים מחפשים את רעתנו, חייבה אותנו ליצור טכנולוגיות שיחליפו את החיילים. מל”ט, שהחל כמזל”ט (מטוס זעיר ללא טייס) הוא רעיון קטן וממזרי, שאחר כך הפך לגדול וממזרי, והטכנולוגיה היא ישראלית לגמרי, וטוב שכך. לכך יש להוסיף את החשיבות העליונה של ישראל לחיי אזרחים בשדה הקרב, ולכן הצורך בפעילות כירורגיות זהירות.
כיוון שהכנסנו בשלב מוקדם את המטוסים ללא טייס למערכת, הם נוסו בהצלחה בעזה, ביו”ש ובמקומות נוספים, ולכן צברו מוניטין. הם לא תיאוריה, הם עובדים בשמירת הביטחון שלנו 24 שעות ביממה, מרחפים מלמעלה, ואפילו, לפי מקורות זרים, תוקפים.
המוניטין של חיל האוויר שלנו, הנחשב בידי רבים כטוב בעולם, תרם לכך, והתעשייה הזו שלנו פורחת, לשימוש צבאי ואזרחי. זהו מנוע הצמיחה החשוב ביותר כיום בתחום התעופה, כאשר ההוצאות על מל”טים מכל הסוגים (כולל אזרחיים) יוכפלו מהיום לרמה של 11.6 מליארד דולר בשנה עד 2023. מקדם מכירות טוב הוא המחיר הזול, יחסית, של המל”טים הישראליים: למשל השובל עולה כ- 10 מליון דולר האחד, והאיתן – 35 מליון דולר האחד.
הרצאה של ד”ר גיא בכור באירוע העסקי שלך
3 מה שמשאיר את מדינות אירופה, על יצרני המטוסים האדירים שלה, הרחק מאחור, ובדאגה גוברת. זאת לדעת ? כל המל”טים שנמצאים היום בשימוש באירופה ? צבאיים ואזרחיים ? יובאו מארצות הברית או מישראל, כשרובם מישראל. אירופה לא ייצרה עד היום ולו מל”ט אחד למכירה או לשימוש. הסיבה היתה שהאירופים לא הבינו בזמן את הפוטנציאל, ולכן הממשלות שלהם לא היקצו תקציבים למחקר. עכשיו, באיחור קריטי של עשר שנים לפחות, יש האומרים 15 שנים, התעוררו התעשיות האוויריות באירופה שטופות זיעה קרה. השוק הצומח ביותר בעולם התעופה, לא מצוי בידיהם. “ככל שהמצב הזה יימשך, כך האמריקנים והישראלים ימשיכו לשלוט בשוק ה- UAV (המל”טים)”, מסר מנכ”ל חברת הענק EADS, טום אנדרס. החברה הזו היא השנייה בגודלה בעולם ליצור מטוסים אחרי בואינג, והשניה באירופה ליצור נשק אחרי BAE סיסטמס.
רק עכשיו מחפשות החברות האירופיות מימון לתקציבי פיתוח, אך לממשלות שבמיתון אין עכשיו יכולת כספית. לאף מדינה באירופה אין תקציב לפתח תוכנית מל”טים משלה, ואין כרגע נכונות לשתף פעולה בין המדינות. “יש לנו הרעיונות שלנו, אבל בלי סיוע של המדינה לא נוכל לעשות הרבה“, הודה השנה אריק טראפייר מנכ”ל ענק התעופה הצרפתי דאסו. “אנחנו נמצאים במצב הזה כבר 14 שנים”. (זוכרים את חברת דאסו? אלה שייצרו עם קום המדינה את המיסטרים והמיראז’ים. המייסד והבעלים היה יהודי, שהתנצר ושינה שמו מבלוך לדאסו).
כך עקפה ישראל את כולם, והיא עמוק בשלב המכירות, בעוד האחרים עוד לא הגיעו לשלב הפיתוח. ויחד עם זאת חברות מסין, דרום אפריקה וטורקיה מנסות להיכנס לשוק העצום הזה, אם כי המוצרים שלהן לא נחשבים לאיכותיים במיוחד. טורקיה נחשבת כמי שהעתיקה את המוצר הישראלי, שנמכר לה בזמנו.
כדי להנות מן המאמרים המיוחדים של האתר, כדאי להצטרף אל מועדון Gplanet Prime. המינוי הינו לחצי שנה או לשנה. במסגרת המינוי קוראים את כל המאמרים הסגורים שפורסמו עד היום, וממשיכים קדימה לתקופה נוספת. ניתן לקרוא את תנאי הרישום ולהירשם – כ א ן.
4 מהם המוצרים של ישראל? בעיקר שלושה. א. ה“שובל” (נמכר באנגלית תחת המותג המפורסם כבר Heron, כלומר העוף “אנפה”), בעל מוטת כנפיים של 16.6 מ’, טווח 350 ק”מ, היכול לשהות באוויר כיומיים; ב. ה”איתן” (Steadfast, ידוע בעולם כ- Heron TP), שלפי פרסומים זרים זהו מל”ט המסוגל לתקוף מן האוויר, למשל בפעולות חיסול. זהו כבר מטוס ענק, מוטת כנפיים של 26 מ’, המסוגל להגיע למרחק עצום של 7,400 ק”מ. שני מטוסים אלה מיוצרים בידי התעשייה האווירית; ג. סידרת “הרמס“, בעיקר הרמס 450, גם הוא, לפי פרסומים זרים מל”ט איסוף אינפורמציה, הנושא טילי אויר קרקע. זהו מטוס קטן יותר עם מוטת כנפיים של 10.5 מ’ וטווח של 200 ק”מ, תוצרת “חץ הכסף”, חברה בת של אלביט מערכות. ההרמס 450 נרכש, בין הייתר, על ידי ממשלת ארצות הברית, לתצפת לאורך הגבול הפרוץ שלה עם מקסיקו.
האיתן, Heron TP: במטוס הזה אין טייס. וכיצד ייראה הדור הבא שלו? המצאה מחדש של עולם התעופה, מישראל.
5 מי הם הלקוחות שלנו? לפי המחקר של “פרוסט אנד סאליבן” השוק הגדול ביותר הוא מדינות אירופה (כ- 50%) כולל בריטניה, צרפת (שלחה את המל”טים שלנו למאלי בקרבות האחרונים), ספרד, פולין, הולנד ועוד. רוסיה היא קניין חשוב כמו גם אוסטרליה (גם לרוסיה אין טכנולוגיית מל”טים, חמור מאוד מבחינתה). שליש הולך למדינות אסיה כמו הודו, סינגפור, אזרביג’אן ועוד, והייתר לאמריקה הלטינית כמו ברזיל, צ’ילה, קולומביה, אקוודור, אך גם למדינות באפריקה כמו אתיופיה, ניגריה, אוגנדה ועוד. דווקא השוק האפריקאי והדרום אמריקני נמצא בתנופה של חוזים עתידיים, והאופק שם הוא כמעט אינסופי.
בעולם בו הביטחון הפך למרכיב הראשון במעלה, אין תחליף למל”טים של ישראל.
6 אין לנו לקוחות בעולם הערבי, וזה מובן, ולכן מדינות ערב פונות ליצרן היחיד האחר, ארצות הברית. בלי השוק הערבי היתה ארצות הברית צונחת עוד יותר במכירות המל”טים שלה, וגם בלי הערבים אנחנו מצליחים יפה. חלק ממדינות ערב היו רוצות מאוד לקנות את התוצרת הביטחונית הישראלית, משום שהן יודעות עד כמה טובה היא, מי היה מאמין.
7 המל”טים הם חלק מן היצוא הביטחוני המדהים של ישראל, העומד על כ- 7 מליארד דולר בשנה, בין הרביעי לשישי בעולם מבין המדינות יצרניות הנשק, וכאמור בלי השוק הערבי העצום. רוב היצוא הביטחוני שלנו הוא לארצות הברית ולאירופה, ורק השבוע הכריז חיל האוויר האמריקני כי חברת אלביט מערכות היא שתספק את הקסדה הפלאית שלה לטייסי האף-35 שלו, ומדובר על אלפי יחידות. חודש לפני כן חתמה אותה חברה על חוזה אחר עם חיל הנחתים האמריקני.
המוניטין העצום הזה מאפשר לנו קשרים מעולים עם מדינות רבות בעולם, שנזקקות לידע ולסיוע הישראלי, ולכן גם כלים אסטרטגיים בתחום הדיפלומטי והמדיני, אם נדע לתרגם זאת נכון. הכוח הביטחוני יכול להיות מתורגם לכוח דיפלומטי, רק צריך לחבר ביניהם; “לך השמים, לך הארץ”.
כך קרה שהחרם הערבי, ואחר כך של מדינות מערביות, הוליד את ההברקה ואת ההתעשרות הישראלית, והיריבות התמידית עם הטרור הערבי רק משביחה את התעשייה הזו.
לפני שתמשיכו בקריאת המאמר: תגובות, ומאמרים מקוריים נוספים של ד”ר גיא בכור – במועדון קוראי ג’יפלאנט בפייסבוק. איך מצטרפים? למי שהמילה “אהבתי” או “Like” מודגשת אצלו, מוזמן ללחוץ עליה, ולהצטרף בכך אל המועדון הפייסבוקי המרשים הזה.
8 לתעשייה הביטחונית הישראלית כוח צבאי אפילו בלי לממש אותו: בדמות הרתעה. האויב בגבולות ישראל יודע שמערכת רובוטים שלמה, אך קודם כל מל”טים, עוקבת אחריו יום ולילה, וזה מרתיע ומפחיד, לא אנושי. למשל, חיזבאללה יודע שמתצפתים עליו כל הזמן, וזה גורם לפרנויה, למתח, לשינוי תוכניות ולחשד במקורבים. ככל שהיוזמה הישראלית מתגברת וממציאה עוד ועוד פיתוחים ורעיונות, כך היכולת של האויבים שלנו קטנה. המוח הוא כוח. תארו לעצמכם, למשל, מאות מל”טים תוקפים המוזנקים ביחד, ועטים על האויב.
הפיתוחים מטילים אימה, ואימה יוצרת הרתעה. ההרתעה מביאה ביטחון.
איך שולחים את המאמר הזה לחברים? יש כפתור “המלץ לחבר”, בתחתית המאמר.
הדרך הטובה, האישית והמהירה ביותר לדעת מתי עולים מאמרים באתר היא להירשם כאן, ולקבל התראה למייל האישי. הנרשמים קוראים ראשונים.
9 האמריקנים הודיעו כבר שמטוס הקרב החדש שלהם, האף 35, יהיה מטוס הקרב המאויש האחרון, מה שמשנה את הכללים בעולם התעופה הצבאית כולו. כיוון שייתר היצרנים נמצאים כעשור אחרי ישראל, זה הזמן (בשקט) עבור התעשייה הישראלית לפתח את מטוס הקרב הבלתי מאויש הראשון והמתקדם בעולם; לתפוס את הבעלות על המיתוג החלוצי הזה. לא יהיה זה קל, שכן מטוס זה יצטרך להתגונן מול מטוסי קרב מאויישים. האם זה אפשרי?
בכך ייפתח פער עצום בין ישראל לבין ייתר מדינות העולם, ושוק כספי דמיוני. זה הכיוון, ולכאן יש חובה ללכת כבר עכשיו. כמה אירוני, ארצות הברית, שלחצה לביטול פרוייקט מטוס הלביא הישראלי (1987, בהמלצת השרים יצחק רבין ושמעון פרס) הביאה את ישראל לפתח, בלית ברירה, את תעשיית המל”טים שלה, שלימים התבררה כדבר הטוב ביותר שיכול היה לקרות, משום שזהו העתיד. ועדיין: קיימת תחרות מסחרית ברורה בין תעשיית המל”טים הישראלית לזו האמריקנית.
10 אך העתיד הוא הרבה יותר מפורט, והוא בהישג יד שלנו: הרבה צריך לעבור למסלול של רובוטיקה, ללא אדם שיבצע זאת פיזית, אלא בשלט-רחוק. חיילים לוחמים, אניות, טנקים, כלי תחבורה, אמצעי מודיעין, בט”ש ועוד, הכל לתחום הרובוטיקה. לישראל יש יתרון גדול בתחום הבלתי מאויש על פני כל מדינות העולם, חוץ מארצות הברית, וזה הזמן לפתח את הפוטנציאל לפיתוחים דמיוניים. מי שמתחיל עכשיו, יעמיד מוצרים על המדף בתוך פחות מעשור, ולכן חלק מההכנסות חייב ללכת לפיתוח ולהכנסת דור חדש של מהנדסים-יזמים ומפתחים רבי דמיון. זה מחייב שיתוף פעולה בין התעשיות הביטחוניות השונות שלנו, למרות התחרות ביניהן.
גם המל”טים חייבים לעבור שדרוג תמידי, מדינות, כמו גם אנשים, אוהבים לקנות מודלים “חדשים”. הכנסת חיישנים מתוחכמים יותר, דו-שימושיות של הכלים, יכולות של אנרגיה סולארית, יכולות חמקניות, חיבור לאמצעי מודיעין ממוחשבים או לטכנולוגיית חלל, חיבור המל”ט האזרחי לתוכנות שיתופיות, לאינטרנט, ועוד ועוד; הרבה ביטחון לישראל, ומליארדי דולרים לביצורה הכלכלי של אומתנו. הדמיון הוא היום כלי עבודה, והאופק הוא לוח הזמנים.
במה אנחנו שונים מכל האחרים? שאין לנו ברירה; באיום הצבאי התמידי עלינו, שיש בו, מסתבר גם תועלת. אם לא נמציא, נמות; וכבר הפילוסוף הרומי אפוליאוס קבע ש”ההכרח הוא אם ההמצאה” (Mater atrium necessitas).
◄כדי להנות מן המאמרים המיוחדים של האתר, כדאי להצטרף אל מועדון Gplanet Prime. המינוי הינו לחצי שנה או לשנה. במסגרת המינוי קוראים את כל המאמרים הסגורים שפורסמו עד היום, וממשיכים קדימה לתקופה נוספת. ניתן לקרוא את תנאי הרישום ולהירשם – כ א ן.
◄אני מבקש באופן אישי, מכל מי שכבר חבר במועדון Gplanet Prime, והמנוי שלו הסתיים, לחדש אותו. כדי לחדש את המינוי יש להכנס לקטגוריית “לחידוש מנוי קיים לחץ כאן”, או – כ א ן.
◄אם ברצונכם לשלוח את המאמר הזה לחברים, עושים זאת באמצעות הכפתור “המלץ לחבר”, בדף הזה, למטה.
◄למבקשים לקבל התראות על כל מאמר חדש שעולה ישירות אל המייל האישי, עושים זאת – כ א ן.
[face-book-like]