מאת ד”ר גיא בכור
לעיתים
היֵש
הוא
רק
תרוץ
ואריזה,
והאֵין
הוא
האוצר
האמיתי
(ספר הטאו, תרגום ניסים אמון, הוצאות טאוס ואבן חושן).
קשה לפעמים להבין את היהודים שלנו. גם כאשר הוציאו אותם מעבדות לחירות הם רק התלוננו והתמרמרו, לא מסוגלים להפריד בין העיקר לטפל. נכון, עלות 20 מטוסי F-35 “חמקנים”, כלומר שאינם מתגלים על ידי הרדאר של האויב, היא עצומה: 2.75 מליארד דולר, כשכל מטוס עולה קצת פחות ממאה מליון דולר, ומובן שבתקשורת שלנו ובדעת הקהל קמה מהומה: למה לא משתמשים בכסף הזה למטרות “חברתיות”, “למיגור העוני” ושאר רעיונות פופוליסטיים כיוצא בזה. אך מדובר בעיסקה גאונית, לא פחות מכך, ואינני תופס איך לא מבינים זאת אצלנו.
לפנינו ארבע סיבות חמקניות מיידיות:
1. מדובר במתנה. כל המימון כולו לעיסקת המטוסים החמקנים מגיע מן הסיוע השנתי הצבאי האמריקני. משלם המיסים הישראלי אינו מממן את העיסקה, אלא זה האמריקני. זו עיסקה בחינם, עם השלכת אסטרטגיות הרתעתיות ממדרגה ראשונה.
2. בניגוד למדינות אחרות כמו בריטניה או קנדה, שהשקיעו סכומים עצומים כשותפות בהקמת המטוס החמקן הזה, ישראל לא השקיעה בפרוייקט אגורה.
3. מקובל שמדינות מקבלות עיסקאות גומלין תמורת ציוד צבאי שהן קונות, שכן הכסף בא ממשלם המיסים המקומי. אך המימון הישראלי לא הגיע ממשלם המיסים הישראלי, אלא מזה האמריקני, ובכל זאת ישראל הצליחה להכניס חברות ישראליות אל תוך תוכנית המטוס החמקן, בעסקות גומלין אדירות.
4. ולא רק זאת, מדינות מפותחות מקבלות עיסקות גומלין בשווי 100 אחוזים מן העיסקה המקורית. כלומר אם ישראל תשלם 2.75 מליארד, היא אמורה לקבל בחזרה, את אותו הסכום. דהיינו, חברות ישראליות אמורות לייצר עבור המטוס הזה באותו הסכום. אלא שישראל הצליחה בצורה שאותי הדהימה להוציא 180 אחוזים של עיסקאות גומלין. בעסקה שנחתמה חברות ישראליות ייצרו מערכות למטוס הזה בסך 4 מליארד דולר, עם אופציה למליארד נוסף תוך 10 שנים. מדובר בגומלין של 180 אחוז. קנדה השקיעה במטוס הזה 650 מליון, והיא מתכוונת לקנות אותו בסך 15.5 מליארד דולר, והיא תקבל עסקות גומלין בסך 12 מליארד, כלומר 75% לעומת 180 של ישראל. דנמארק הצליחה להשיג שווי גומלין של 100%, איטליה 70%, וטורקיה 40%. טורקיה אמורה לרכוש גם היא מן המטוס הזה, ולאור המדיניות המסוכנת החדשה שלה, על הקונגרס האמריקני לעצור את העיסקה הזו איתה. מידע וטכנולוגיה לטורקיה יכולים בקלות להגיע להגיע לידי האיראנים או הסורים.
מי החברות הישראליות שנכנסות אל הפרוייקט הצבאי המתקדם בעולם? קודם כל חברת אלביט, עם 2 מליארד דולר. אלביט מייצרת את קסדת הטייס הגאונית, הכל פיתוח ישראלי, ובקסדה הזו הטייס רואה ושולט בשדה הקרב; התעשיה האוירית עם מעל למליארד דולר, ועוד חברות עם אחוזים קטנים יותר, יותר כמו ראדא, סימיגון, תע”ש ועוד. בכך מפתחת ישראל טכנולוגיה עילית, שמופנית גם לעבר מדינות מערביות אחרות, כקנייניות. ומדוע זה כל כך חשוב לחברת “לוקהיד מרטין”, שמייצרת את האף-35 למכור אותו לישראל? משום שישראל היא מקדמת מכירות חשובה. חיל האוויר שלנו כל כך נחשב בעולם, שאם אנחנו קונים את המטוס, כולם ירצו לקנות.
הנסיקה והנחיתה האנכיות הן המרשימות ביותר במטוס, בנוסף ליכולת ההתחמקות וההעלמות שלו. טכנולוגיה כזו לא נמצאה בשום מטוס קרב סילוני מתקדם עד היום. אין מסלולי נחיתה מגושמים, אין שדות תעופה. האֵין הוא היש.
היו בישראל שטענו שהמטוס הזה, שיגיע לישראל החל משנת – 2015 יגיע מאוחר מידי, שכן לאיראן יהיה כבר נשק גרעיני. ובכן, ישראל לא מתרגשת, כנראה, מן הפצצה הגרעינית האיראנית, וכפי שגם אני חושב, אינה סבורה שעד אז תהיה לאיראן האופציה הזו. במילים אחרות, קיים מרחק בין אזהרות המנהיגים, לבין ההיתכנות הצבאית בשטח. טייסי חיל האוויר, אגב, יתחילו כבר בקרוב להתאמן על מטוס העתיד הזה באמצעות סימולאטורים, כך פורסם בכתבי עת מקצועיים בארצות הברית. ישראל אינה רוצה לאבד זמן, וכאשר המטוסים יהיו מוכנים, כך יהיה גם עם הטייסים שלנו.
כאשר מטוסים אלה, שאינם מתגלים בשום מערכת רדאר מקדמת, יגיעו לישראל, ביחד עם צי של חמש צוללות בעלות פוטנציאל טילים גרעיניים, תהפוך ישראל למעצמה צבאית אסטרטגית, כפי שלא היתה עד היום. דרך אגב, רק כדי שנקבל פרופורציות, אם לישראל יהיו 20 מטוסי חמקן (עם אופציה לעוד כמה עשרות) ארצות הברית תרכוש 2,443 מהם, מוכנים לתפקד בכל נושאת מטוסים, גם מול איראן.
ולמטוס עצמו. סוריה כבר הודיעה שהיא מודאגת מאוד ממנו, כאשר יגיע לישראל, אם כי היא יודעת שכבר כיום לישראל יכולת לחדור אל תחומה מבלי להתגלות. בעולם טענו שישראל הפציצה את הכור הגרעיני הסורי בחודש ספטמבר 2007, גם אז, מבלי להתגלות כלל. למטוס החמקני הזה מדגם אף-35 טווח של 1,667 ק”מ (ללא מיכלי תדלוק חיצוניים), והוא יכול לשוטט מעל מדינות ציר הרשע כרואה ואינו נראה. הוא יכול להמריא באופן רגיל, על מסלולים, והוא יכול להמריא גם אנכית. זה חשוב למי שמסלולי הנחיתה שלו יכולים להיות מאויימים. החמקנות, כמו המים, היא שמוציאה את האוייב מדעתו. העובדה שהוא יכול לעשות בתחומו של האוייב כרצונו.
פעם הנראות של המטוסים הרתיעה את האוייב. הבומים העל קוליים, המטסים, שובלי העשן. היום האין-נראות של המטוסים היא המדאיגה. השמיים הנקיים, ומהכ”ם הריק. בדיוק כמו הריק בתורת הטאו.
לעיתים
היש
הוא
רק
תרוץ
ואריזה
והאין
הוא
האוצר
האמיתי
האף-35 החמקן אמור להחליף את מטוסי האף-16 המתיישנים במהירות, כמטוס הקרב העיקרי של צבאות המערב. אלא שכאן ממתינה בשורה חשובה נוספת לישראל: ארצות הברית מתכננת שהוא יהיה מטוס הקרב האחרון המאויש, שהיא מייצרת. הדור הבא יהיה כבר של מטוסי קרב ללא טייס. ומי היא המדינה המתקדמת ביותר בעולם, לצד ארצות הברית, בפיתוח טכנולוגיות של טיסה ללא טייס? ישראל. כבר כיום מוכרת ישראל טכנולוגיות בנושא לרוסיה ולמדינות נוספות בסכומי עתק. בכך יעמיק עוד יותר המוניטין של ישראל כמעצמה צבאית וטכנולוגית, לצד ארצות הברית. נכון שמדובר בעוד כמה שנים כדי שכל זה יתרחש, אך, כפי שאנחנו יודעים, כמה שנים זה מחר בבוקר.
איראן הודיעה לפני כמה חודשים שגם היא מפתחת מטוס בעל יכולת “חמקנות”, אך במערב מטילים ספק רב בהודעה הזו, ומייחסים זאת לחשש הרב באיראן מפני החמקן האמריקני. איראן יודעת ששדות הנפט שלה, המזקקים שלה, ומתקני הנפט הנייחים שלה, ימצאו כולם באיום של השמדה בידי כוח אווירי שהיא אינה מסוגלת לזהות ולבלום, וזו צפויה להיות הרתעה אמריקנית וישראלית עצומה. הכל מבינים כבר שכללי המשחק ישתנו, ולמעשה הם כבר משתנים.
אבל היהודים שלנו ממשיכים, כרגיל, לדאוג, להתמרמר ולהתלונן.