קריסה בלימודי “החברה” ו”הרוח” באקדמיה בישראל, ותחומים אלה ננטשים בידי סטודנטים נבונים. השנה יש ירידה של 50% בחוגי “הרוח”, עד כדי היכחדות.
לפי נתוני המל”ג בשנת 2013 נרשמו 14,248 תלמידים ללימודי “הרוח” (לתואר ראשון); בשנת 2019 זה קרס ל- 10,698; והשנה המספר צפוי ליפול לאלפים בודדים, שעדיין מגיעים. המצב גרוע מאוד, בין הייתר, בלימודי ה”הסטוריה של המזרח התיכון”, שננטשים. גם בלי בגרות הם יקחו אתכם, אך לא באים, ובצדק, כפי שנראה להלן.
גם בתחומי “החברה” צלילה: 41,171 בשנת 2013; 34,324 בשנת 2019; והשנה המספר צפוי לצלול לקידומת 2. וכל זה מתרחש למרות זינוק אדיר באוכלוסית ישראל, כמעט 10 מיליון.
למה זה קורה? כי אלה קודם כל לימודי פרוגרסיביות, ולתלמידים נמאס לשלם הון עבור תעמולה.
בנוסף, החוגים חסרי רלבנטיות למציאות; מרצים משמימים אך נפוחים מחשיבות עצמית; וחומרי הלימוד מיושנים, עם מגמה אנטי ישראלית קשה. הלימודים המוצלחים ב-זום הוכיחו שהאוניברסיטאות, ככלל, הן מוסד מיושן, ולא רלבנטי עוד במתכונת הקיימת. עלותן יקרה ומנופחת לקופת המדינה, ונדרשת רפורמה גדולה ביחסי המדינה והאקדמיה.
בישראל יש כבר 61 מוסדות אקדמיים, שיושבים על הקופה הציבורית (המדינה מסבסדת אותם), וזה הפך לעסק. שלושה רבעים מהם מיותרים ובינוניים, ויש מקום לסגור אותם.
יש בידינו שפע של רעיונות יצירתיים וחדשניים, איך להזניק את חוגי “הרוח” ו”החברה” הננטשים, אך למה לעזור להם? כשיחזרו להיות בעד ישראל, נעזור להם. גם כך רבים בוזזים את הרעיונות שלי, ומייחסים אותם לעצמם, בתחומים רבים.
בשנת 2014 פרסמנו אצלנו מחקר נרחב, המקיף ביותר שפורסם אי פעם בעברית, ואשר הזהיר מראש מפני הקריסה הזו. בעצם, נתנו להם מתנה יקרה מפז (כולל ניבוי הלימוד בזום, ראו סעיף 5). וכך סיימנו את המאמר:
אפשר לבטל בהינף יד את המתואר במאמר הזה, ואפשר להתעלם ממנו. אך מי שלא ייקח אותו במהירות לתשומת לב ויתקן אותו (וזה אפשרי, אך כבר לא קל), ייהפך לאקדמיה של עולם שלישי (עם איים של מצוינות) תוך חמש שנים. ואולי, בעצם, הם כבר שם.