מאת ד”ר גיא בכור
רק בן 23 וכבר זכה ג’ובאני פיקו דלה מירנדולה (Mirandola) בתהילה היסטורית, כאשר כתב את “הנאום על כבוד האדם” בשנת 1486. נאום שנכתב, אך מעולם לא הושמע.
מירנדולה (1463-94) נטש בצעירותו את לימוד המשפט הקנוני-כנסייתי, ולאחר מות אימו עבר לתחום הפילוסופיה. הנאום הזה תוכנן להיות הקדמה לספרו “900 המסקנות”. מדוע זה היה נאום היסטורי? משום שהוא ניסח את עיקרי רעיון הרנסאנס (1450-1600), כלומר הלידה מחדש של אירופה, על פי המודל היווני-רומי הנשכח, לאחר אפילת ימי הביניים (500-1449).
הנאום הוא תמצית המעבר ההיסטורי בין התקופות, ועיקריו: עדיפות האדם על פני כל הייתר, והיכולת האנושית לעצב מחדש את הסביבה, להמציא כל דבר, או להיות כל דבר. דלה מירנדולה טען שם כי אם האדם יפתח כהלכה את הרציונאלי שבעולמו, “הוא יוכל להגיע עד לרמה של ישות שמיימית”. לאדם יש עליונות על ייתר הבריאה, משום שבני האדם ניחנו במתנות מאלוהים, שמבדילות בינם לבין ייתר הברואים.
דלה מירנדולה, מנסח הרנסאנס, ראה בבני האנוש את פסגת היצירה האלוהית, תוך שהוא מצטט לא רק מן הנצרות, אלא גם מן היהדות, כדי להוכיח זאת. “כל בני האדם שווים ביכולתם להבין את מסתורי הקיום. האדם הוא אמת המידה של הכל” (בעקבות פרוטגורס היווני),
הוא עודד בנאום את מאזיניו ללכת בעקבות הדרך האישית שלהם, ולא להיות כבולים לדוקטרינות דתיות או פוליטיות. הוא אף הציע לממן את הוצאות הנסיעה לכל מלומד, שיהיה מוכן להגיע לרומא ולהתעמת איתו פומבית על גישתו.
בעקבות פרסום “900 המסקנות” הוקיע אותו האפיפיור דאז, אינוקנטיוס ה- 8, ואף דאג שיושלך לכלא לזמן קצר. דלה מירנדולה התכוון לאגד בספר נוסף את מצבור ההישגים האינטלקטואליים של האנושות, אך הספר לא הושלם, לאחר שהוא מצא את מותו בנסיבות מסתוריות, ובגיל צעיר.
צילום: אימג’בנק, Getty Images
1 אם חשבנו שהעידן המודרני הוא סוף התקופות האנושיות, ושהקידמה כבר בלתי ניתנת לעצירה, בא המזרח התיכון האופף אותנו מכל עבר, והחזיר את האנושות לאפילת ימי הביניים. ואם “הרנסאנס”, ה”תחיה מחדש”, היה אל תקופת הזוהר היוונית-רומית, הרנסאנס החדש הוא אל ימי הביניים האסלאמיים של המאה השביעית, והעלטה שהביאו על האנושות. לפנינו נאומו החדש של מירנדולה, אבל הפוך. חזרה, ולא קידמה, שחור ולא בהירות, מוות ולא חיים, אך גם זה רנסאנס, גם זו “תחייה מחדש”.
900 המסקנות: סוריה היא אוסף קרבות אינסופי בדרומה, במרכזה (בגבול עם לבנון) ובצפונה. בוידאו – קרבות הרי קלמון על האמת הנצחית, בין אם היא סונית או שיעית, ועל האמת הזו אין בדרך רחמים. גם לא שבויים. אלקאעדה ודאעש כבר מחוזקים בטילים נגד מטוסים ונגד טנקים, מה שהופך את הקטל לעוד יותר אכזרי. ומי מממן ומחמש את מחבלי אלקאעדה אלה? סעודיה וטורקיה, שבוגדות בארצות הברית מאחורי גבה.
2 מות כבוד האדם – עוד מעט חמש שנים שאני צופה בסרטוני יוטיוב מרחבי המזרח התיכון עם גופות מרוטשות, קטועות ראש, שרופות, שרוצחיהן בועטים בהן תוך כינויי גנאי מזוויעים. מאז שנת 2011 נרצחו באיזור שלנו מעל רבע מליון איש, והמספרים ממשיכים להאמיר. לאיש כבר לא אכפת, אין דין ואין דיין, וכל דאלים גבר. מיתות משונות, מיתות אכזריות, להרע ולהכאיב. לנקום. עשרות אלפים נקברים סביב בבורות ענק, בלי ציון ובלי מיקום, אם טורחים בכלל לקבור אותם. כיוון ש”האחר” מת, נותר באיזור הזה רק “האני”. לאיש כבר לא אכפת באיזור שלנו מכלום, אולי איזו הישרדות יומית, בין רעלי גז ממית לחביות מוות יומיות. בני אדם הפכו לזולים מאוד, חסרי ערך. בשר מהלך.
ההישג הגדול ביותר של הנאום, ולכן הוא נקרא גם “נאום כבוד האדם”, נגמר סביב. גם אצל הסונים בישראל, אותה תופעה. אבנים, בקבוקי תבערה על נשים, זקנים, ילדים, דריסות רעות, התנכלות לכלי תחבורה, הכל מותר. לא כבוד, ולא אדם.
900 המסקנות – לבנון נשאבת למטחנת הבשר הכללית, משום שאין לה ברירה. חיזבאללה (“מפלגת האל”) הפך קורבן ליהירותו: פעם ה”אל” שירת את ה”מפלגה”, היום ה”מפלגה” משרתת את “האל”, וזהו כמובן קרבן אינסופי לאל נצחי. קרבות קלמון כבר פולשים לתוך מזרח לבנון.
3 בעולם האסלאם סביב, “הדת” כבר ניצחה את “המדינה”, ולכן מחקה את הגבולות, את הלאומיות, את העמים, ואת המנהיגות הישנה, שהתפוגגה. אובמה טוען שדאעש ודומיו “אינם אסלאם”, אך הם טוענים, כמובן, שהם הם האסלאם האמיתי. המזרח התיכון הערבי מוגדר כיום על פי הדת, על חוקיה המקודשים והנצחיים, ולא עוד על פי “מדינות”, שהן יציר כפיה של איזו לאומיות ערבית מדומיינת. סוריה מתה, עיראק מתה, לוב מתה, תימן מתה, ולבנון, סעודיה, ירדן ומדינות נוספות בצפון אפריקה בדרך. הרי זהו תהליך שיימשך עוד עשרות שנים. כמה מגוחכת היא הטענה, שנשארה תלויה באוויר, של איזו לאומיות “פלסטינית”, שנתייבשה, ונותרה כתעמולה אנטישמית עקרה מתוכן.
ואם הדת הקנאית היא נצחית, כך גם המלחמות. אין עוד מדינות, יש סונים ושיעים, שרידי הלאומיות מול אסלאם השואף לשלוט, לספח ולכבוש. ולכן זו צפויה להיות מלחמה נצחית ועולמית.
900 המסקנות: עיראק מתבוססת במלחמה עדתית, שאין לה סוף. קרבות מערב המדינה, בין צבא עיראקי-שיעי מבולבל לכוחות מפלצתיים סוניים של “המדינה האסלאמית”, שאין להם סוף. בינתיים בקרבות העיר רמאדי (בוידאו), השיעים מפסידים לדאעש.
4 מות “הפוליטיקה”, משום שאין עוד “פוליס”. מה שנותרו אלה רק הכוח והברוטליות, כדרך לניהול ולהתגוננות. בחשכת ימי הביניים שנפלה על האיזור הזה, אין עוד קיום לשגרירים, חברי פרלמנט או מפלגות. אלה, על פי התפיסה הדתית הקנאית, יצירים מערביים מיותרים. ולכן אין גם פורומים של הידברות, ראו מה קורה בין יהודה ושומרון לעזה, בין תימן לסעודיה, בעיראק, בסוריה או בלבנון. רק רובים, מעשי טבח, הפצצות וגזים רעילים. זה הדיאלוג. ולכן אין מפגש אלא בשדה הקרב. המוות הוא המפגש.
הפוליטיקה היא גם אמנות הפשרה, וכיוון שאין דיפלומטיה או פוליטיקה, אין גם פשרות. להרוג או למות. המשחק הוא של סכום אפס.
5 מות המשפט הבינלאומי. אין הגבלות על השמדת אוכלוסיה, ההיפך, כל האמצעים כשרים לטיהורים אתניים של מליונים, נקמות בנות מאות שנים, האו”ם בלתי רלבנטי לחלוטין, לא מעניין כבר איש, ולכן המשפט הבינלאומי במזרח התיכון מחייב כיום רק את ישראל. בהבחינן בחידלון כל מה שנבנה במשפט הבינלאומי מאות בשנים, נטפלות מדינות המערב לישראל, אחרת תאלצנה להודות שהכל כבר מת.
חדש: אתר ג’יפלאנט הותאם לקריאה נוחה בסלולארי
רנסאנס טוב מול רנסאנס רע: היה זה ג’קוב בורקהרדט, שטבע את הביטוי “איש/אשת רנסאנס” (1860), כלומר היכולת לחבר תחומים שונים, שפות ומקורות, כמו ליאונדו דה-וינצ’י, קופרניקוס, גלילאו, וחדשנים רבים אחרים. הרנסאנס שלנו הוא פתיחות, חיבור וסינטזה בין כל תחומי העניין של העולם, ומהם המצאת משהו חדש. הרנסאנס המתחרה לנו באיזור, זה החוזר לימי הבינים, מסתגר, מתבדל ומחסל ענפי ידע שלמים לדורות. אין לו שום סובלנות לשפה, חוץ מערבית. ככל שחולף הזמן שני תהליכי הרנסאנס המקבילים מתגברים, והפער הופך לעצום. זהו לכן לא רק עימות בין ציביליזציות, זהו כבר עימות בין זמנים ועידנים בהיסטוריה.
הדרך הטובה, האישית והמהירה ביותר לדעת מתי עולים מאמרים באתר היא להירשם כאן, ולקבל התראה למייל האישי. הנרשמים קוראים ראשונים.
6 הרנסאנס האירופי משמעותו היתה הפרט, הנמצא במרכז, ולכן מבני התפילה של תקופת הרנסאנס הותאמו לגודלו של האדם, לעומת הכנסיות הגותיות העצומות, הימי בינימיות, שנועדו לגמד את האדם אל מול האלוהות העצומה.
ובכן, באיזור הזה חזרנו אל הפרט חסר הקיום והמשמעות, אל מול הקדושה הגותית, מול קולקטיב. לפרט אין עוד ערך, ולכן שולחים אלפים להתפוצץ בקרבות, או להקריב את עצמם, ממילא הם חסרי ערך לכשעצמם. גושי בשר מהלכים.
מה שמעניין את הפרט אינו חשוב עוד. הצחוק, הבידור או רמת החיים, שכן ממילא אין עוד ערך לחיים. רק דהירה אינסופית על רכבי טויוטה צבועים בצבעי הסוואה, הסוסים של פעם, עם מכונות ירייה. שבטים דוהרים, עדות, דתות וכנופיות. דוהרים בשם הקדושה, שמשמידה את החולין.
ברנסאנס המקורי החולין השמיד את הקדושה; ברנסאנס החדש הקדושה משמידה את החולין.
900 המסקנות: לוב חדלה מלהתקיים, והיום היא זירה של אינסוף קרבות של שבטים עוינים, ממשלות מטעם עצמן ומיליציות פרטיות, על סיפה של אירופה.
7 מות רעיון הקידמה הטכנולוגית: שום חידוש אינו מותר עוד, משום שזוהי “בידעה”, ואלוהי האסלאם הזה לא התכוון שחידוש כזה יהיה, אחרת היה ממציא אותו בעצמו, ואם משתמשים בחידוש של אחרים (האינטרנט למשל) זה רק עבור קידום הרעיון האנטי-טכנולוגי והאנטי-קידמה. שימוש בקידמה כדי להרוס אותה.
ולכן באיזור החדש שסביבנו אין עוד שום כוונה להגיע לאיזו תגלית רפואית, ביולוגית או הנדסית, ההיפך, יש כוונה להעלות באש כל מי שהוא בעד תגליות שכאלה. מן הבחינה הזו אין שום הבדל בין דאעש, ג’בהת אלנוסרה, חמאס או הג’יהאד למינהו. החידושים אסורים, והשמרנות היא דרך החיים.
900 המסקנות: הצבא המצרי אינו בוחל במאמצים אכזריים לחסל מחבלי דאעש בסיני, גם אם בדרך נהרגים המוני אזרחים. אך זה לא מעניין, כידוע, אף אחד בעולם. גם דאעש לא בוחל באמצעים, כפי שאנחנו רואים כאן.
8 מות המילה הכתובה, חוץ מן הטקסטים המקודשים. המילה הכתובה הפכה לכלי לחימה, כשלרוב אלה שקרים, שנועדו לפגוע באויב, להחליש אותו, וכך גם השימוש הפונקציונאלי ב”תקשורת” המערבית, שבולעת את השקרים בשקיקה, מבלי להבין שהם נועדו לחסל גם אותה, בסופו של דבר.
חדשות, דיווחים, סרטונים, יוטיוב, הרבה מאוד שקרים והזיות, והכל מותר למען המטרה הקדושה. ואם ברנסאנס המקורי המילה הכתובה והדפוס הם שחוללו את המהפכה, ברנסאנס החדש, הם האויב. מתו לכן גם ההסכמים, האמנות, החוזים, כמו גם תרבות ההסכמים. ברנסאנס הזה אין להם ערך, ואם הם מתקיימים, הם סתם אמצעי לתרמית, כמו למשל “הפסקות האש” בתימן.
900 המסקנות: תימן הפכה לניסוי כלים של סעודיה נגד איראן, הסונים נגד השיעים, בבחינת הכנה למערכה הגדולה, שעוד תגיע. מלחמות על הקרקע, וסעודיה שמבצעת פשעי מלחמה כל יום.
9 מות ההיסטוריה – הרנסאנס החדש דוהר היישר אל ימי הביניים, כלומר אל המאה השביעית, מאה בה נולד האסלאם הסלפי, הקדמוני והטהור, לפי התפיסה הזו. ולכן חובה להשמיד תקופה שהתחרתה עם החידוש האסלאמי. זו הסיבה מדוע מחריבים את העדויות על התקופות הקדומות יותר בעיראק, בלוב, בתימן ובסוריה: האכדית, השומרית, האשורית, הבבלית, הרומית, הביזנטית, כמו גם תקופות המאוחרות יותר. זוהי מעלית של זמן ישירות לקומה מסוימת, וכל ייתר הקומות לא קיימות. כיון שיש עדויות שהן קיימות, יש למחות את העדויות. זה בדיוק מה שעושים גם בהר הבית שלנו: להשמיד כל זכר יהודי.
יש זמן שהוא ידיד, וזו התקופה האסלאמית, ויש זמן שהוא אויב, ולכן יש לעצב את הזמן, לכוון אותו, ולבצע בו מניפולציה. בנוסף, יש גם לדאוג לחסל את העתיד, ואם בכל זאת הוא יעז להגיע, חובה לדאוג שהוא יהיה בדמות העבר המהונדס, האסלאמי. הרנסאנס המקורי עיצב את הזמן. גם הרנסאנס ההפוך, של עכשיו. הוא היה תחיה מחדש של הגדולה היוונית-רומית, זה של עכשיו הוא תחיה מחדש של ימי הביניים. אך ההוא היה צמיחה, וזה שקיעה. ההוא מבשר טובות, וזה מבשר רעות.
900 המסקנות: מה שקורה עכשיו במזרח התיכון יקרה מחר באירופה. מאות אלפי מהגרים-כובשים כבר מביאים את בשורת רנסאנס ימי הביניים אל היבשת האירופית, וכך אבו באכר אלבגדאדי ודומיו עוד יקברו את ג’ובאני פיקו דלה מירנדולה ודומיו. כאן בוידאו, אלפים כופים את עצמם במובלעות הספרדיות שבמרוקו, וכך חודרים ל”איחוד האירופי”.
לידה מחדש של אירופה?
לפני שתמשיכו במאמר, ספרו גם לחברים שלכם על האתר? אנא, היכנסו אל דף קוראי ג’יפלאנט שכאן, כשבצד ימין כתוב: “הזמן את חבריך לאהוב את הדף הזה”. יש ללחוץ – “הזמן” – ליד תמונות החברים:
10 כאשר המזרח התיכון המוסלמי סביבנו חוזר לימי הביניים, מעולם בתולדותינו המודרניים לא היה לנו קל יותר להסביר את עצמנו. כל הסעיפים שהוזכרו כאן יכולים להפוך לכלים בידינו, כמו גם משקפות אזהרה עבורנו. הרי מי שלא יבין מה מתרחב סביבו, פשוט לא יהיה. ולכן הרנסנאס היחיד שבאמת נולד עכשיו במזרח התיכון, הוא של ישראל.
כאשר הכל כבר השתנה, קל מאי פעם להסביר כיום את מצבנו למערב, משום שהוא זה אנחנו, ואנחנו זה הוא, מול שיבה עויינת בזמן של 1300 שנים. וכך קורה שהרנסאנס החדש אל ימי הביניים משרת ומקדם את הרנסאנס החדשני שלנו, כשהוא מעניק לו לגיטימציה וחיות. האין זה פלא?
ואת זה כינה פעם קיקרו הנואם הדגול: Ab igne ignem, כלומר “ליטול בהצלחה אש מאש”.
◄כדי להנות מן המאמרים המיוחדים של האתר, כדאי להצטרף אל מועדון Gplanet Prime. המינוי הינו לחצי שנה או לשנה. במסגרת המינוי קוראים את כל המאמרים הסגורים שפורסמו עד היום, וממשיכים קדימה לתקופה נוספת. ניתן לקרוא את תנאי הרישום ולהירשם – כ א ן.
◄אני מבקש באופן אישי, מכל מי שכבר חבר במועדון Gplanet Prime, והמנוי שלו הסתיים, לחדש אותו. כדי לחדש את המינוי יש להכנס לקטגוריית “לחידוש מנוי קיים לחץ כאן”, או – כ א ן.
◄אם ברצונכם לשלוח את המאמר הזה לחברים, עושים זאת באמצעות הכפתור “המלץ לחבר”, בדף הזה, למטה.
◄למבקשים לקבל התראות על כל מאמר חדש שעולה ישירות אל המייל האישי, עושים זאת – כ א ן